Reddet i Google

Søgemaskineoptimering

Vi bringer denne artikel som et eksempel på, hvad online markedsføring (især søgemaskineoptimering) kan føre til for en virksomhed på randen af enten nedskæringer eller det, der er værre. Historien er lettere maskeret, så ingen kan genkende den virksomhed, der er tale om her.

Da salget bremsede op

I 2008 var den omtalte virksomhed, som vi her blot kalder for Kompagniet, i en rigtig god udvikling. Ejeren havde på det tidspunkt 14 ansatte, der leverede serviceydelser til danske private hjem over hele landet – dog primært på Sjælland. I 2008 kom så krisen, der på et par måneder vendte op og ned for alting for Kompagniet, der siden etableringen i 2002 stort set udelukkende havde markedsført sig via enkelte avisannoncer og mund-til-øre metoden.

Omsætningen faldt med næsten 40% på et par måneder, samtidig med at tilgangen af nye kunder nærmest gik i stå. For ejeren var det tydeligt, at det kun var et spørgsmål om kort tid, før flere medarbejdere måtte afskediges. Og at der sandsynligvis var en risiko for helt at måtte lukke.

Ejeren af Kompagniet etablerede en kontakt til en rådgiver i markedsføring, der efter en nøjere undersøgelse af firmaet og dets marked fastslog, at en vej til nye kunder kunne være mere synlighed på nettet. Og det var en plan, som Kompagniet tog til sig.

Fra tilbagegang til fremgang

Ved en målrettet indsats med masser af aktivitet på Facebook, annoncering på udvalgte hjemmesider og søgemaskineoptimering lykkedes det på blot 4 måneder at vende udviklingen til status quo – altså samme omsætning som før krisen. Og efter yderligere nogle måneder var der faktisk vækst i Kompagniet.

For nu at gøre en lang historie kort: Kompagniet har i dag 21 ansatte og et dygtigt overskud takket være en målrettet indsats i forhold til markedsføring.

Kan alle skabe de resultater med søgemaskiner?

Vi har spurgt en af Danmarks mest kendte eksperter i den del af online markedsføring, der handler om søgemaskineoptimering – Thomas Rosenstand fra Concept Interest – om, hvor vidt det er muligt for alle virksomheder at opnå så dramatiske resultater med søgemaskineoptimering?

Han svarer: “Nej – naturligvis kan alle ikke gøre det så voldsomt. Men sagen er, at flere og flere søgninger efter en leverandør eller en løsning på et problem sker i Google – og færre sker i personlige netværk, opslagsværker etc. Derfor er en stærk tilstedeværelse i Google en nødvendighed, og da især som et bolværk mod krisetider. Det er ikke en mirakelmedicin at ligge øverst i søgeresultaterne – forretningen bagved skal jo også drives korrekt. Men er en virksomhed godt placeret, er det en stærk kilde til nye kunder og nye forespørgsler – og samtidig en effektiv måde at holde sig skarp på, hvad markedet i ens niche efterspørger”.