Ny model

Da jeg sidste år skiftede bilen ud til en ny model af samme mærke som min tidligere bil, var jeg lidt nysgerrig efter, om fabrikanten nu var gået over til længere intervaller mellem de enkelte serviceeftersyn af bil. Sagen var, at min tidligere bil skulle til service for hver 15.000 kilometer, mens en hel del andre mærker klarer sig med service for hver 30.000 km.

Derfor kastede jeg mig over instruktionsbogen for at finde ud af, hvor lange intervallerne skulle være for min nye bil. Men det lykkedes mig aldrig at finde et klart svar, så da jeg et par måneder efter bilskiftet havde ærinde på forhandlerens værksted for at få skiftet til vinterdæk, spurgte jeg værkføreren om, hvor tit bilen egentlig skal til service. Og om de har den fornødne udrustning på værkstedet i form af dækmaskiner og den slags.

Jamen, forklarede værkføreren, det fortæller bilen selv. Der vil på et tidspunkt komme en meddelelse i kørecomputerens display om, at bilen skal til service indenfor de næste 2000 kilometer. Det er sådan med de nyeste modeller, at der sidder følere rundt omkring i motoren, og disse følere registrerer blandt andet motoroliens tilstand, hvorefter computeren selv beregner, hvornår det er tid til serviceeftersyn. Det eneste, der ligger helt fast, er, at bilen selv melder ud på et tidspunkt mellem 15.000 og 30.000 km, forklarede værkføreren.

Alt i orden, tænkte jeg, for det er faktisk betryggende, at moderne teknik selv kan sige til, når det er tid til et besøg på ens autoværksted. Og det er selvfølgelig oplagt, at måden, man kører sin bil på, spiller ind på behovet for, hvornår det er tid til at få skiftet motorolien.

Her i det tidlige forår har min bil rundet de første 15.000 km, så nu kan meldingen i kørecomputerens display jo komme hvert øjeblik om, at det er ved at være tid til dens første serviceeftersyn. Derfor går jeg og tæller lidt på knapper, for det er også ved at være tid til at få sommerdækkene på igen. Da jeg købte bilen, købte jeg også fire flotte alufælge til den, ligesom jeg købte fire gode vinterdæk. Jeg fik ved leveringen værkstedet til at montere vinterdækkene på bilens originale stålfælge, mens de sommerdæk, bilen var født med fra fabrikken, blev sat på de nye alufælge.

Det ville jo være smart, hvis jeg kan kombinere skiftet fra vinterhjul til sommerhjul med det første serviceeftersyn, for det er jo altid lidt besværligt at skulle have bilen på værksted og undvære den en dags tid. På den anden side er der grænser for, hvor længe jeg kan trække hjulskiftet, for foråret er ved at være over os, og der er rent faktisk ikke udsigt til glatte veje mere på denne side af sommeren.

Så nu har jeg besluttet mig for, at uanset om bilens computer melder ud eller ej, så vil jeg i næste uge ringe til værkstedet og bestille en tid til at få sat sommerhjulene på. Det pynter også med de lækre alufælge i stedet for de mere kedelige stålfælge med hjulkapsler af plastic, som bilen har været forsynet med her i vintermånederne.

Det er jo nemt nu om dage, hvor værkstederne har alle de nye og smarte systemer i autolifte.